tönkölybúza

Tönkölybúza

tönkölybúza búzafaj, amely a bronzkortól kezdve a középkorig fontos szerepet játszott a népélelmezésben. Magyarországon a 19. század végéig termesztették. Napjainkban a megváltozott táplálkozási szokásoknak köszönhetően ismét nagyobb figyelmet kap, így termesztése és fogyasztása reneszánszát éli.

Egyéves vagy áttelelő egyéves fű, egyenes, nagyon magas növésű, 60–180 cm magas szárakkal. Ezek, ha rossz az időjárás, könnyen megdőlnek, elfekszenek.

A tönkölybúza a betegségekkel és kártevőkkel szembeni rendkívüli ellenálló-képességének köszönhetően nem szorul vegyszeres védelemre, ezért igen alkalmas biotermesztésre. Ezen felül a tönköly még a sugárzásnak is ellenáll. A csernobili katasztrófát követően csaknem véletlenül derült ki, hogy a tönkölybúza nem vett fel a környezetéből sugárzó anyagot, nehéz fémeket. Szennyeződés-elhárító rendszerének működése nem kellően ismert, ehhez tartoznak vastag, zárt pelyvaleveleinek köszönhető. Magas kovasavtartalma miatt jótékonyan hat a gondolkodásra és koncentrációs képességekre. A régiek a tönköly számos kedvező egészségügyi hatásával tisztában voltak. A XII. században egy bencés apátnő, Hildegard von Bingen például könyvet írt arról, hogy a tönköly fogyasztása egészséges testet és vért eredményez, ráadásul boldoggá teszi az embert. Utóbbi tulajdonságát ma már nagy triptofán-tartalmával magyarázzák, ami elvileg kedvez a szervezet szerotonin-termelésének, amelyet boldogsághormonnak is neveznek. Gazdag tápanyag tartalmára immár tudományos bizonyítékok is vannak, fehérje-, vitamin- és ásványi anyag tartalma valóban kiemelkedő.

A tönkölybúza 100 grammjának energia tartalma 376 kcal/1579 kJ. Tartalmaz 19-20 százalék értékes fehérjét, melyben minden esszenciális aminosav képviselteti magát, igaz némelyik csak nyomokban, magas a rosttartalma. Aminosav-összetétele eltér a hagyományos búzáétól, – a legtöbb aminosavból mintegy másfélszer annyi aminosav található benne -, és összetétele hasonlít az emberi fehérjékben található aminosav-arányhoz.

Felvehető fehérjetartalma a ma termesztett búzafajtáknak csaknem duplája, és azokénál könnyebben emészthető. Napi 15-20 dkg tönkölybúza elfogyasztásával lényegében fedezhető az emberi szervezet aminosav-igénye.

1–20 / 35 találat